دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

گروه ورزشی: پیکان و سایپا پس از 12 هفته انتظار در لیگ‌برتر والیبال به هم رسیدند. چند سالی می‌شود که پس از انحلال صنام، سایپا نقش مقابل پیکان، قدیمی‌ترین قطب والیبال را بازی می‌کند.

نکته جالب در تیم پیکان اینکه همان کادرفنی سابق صنام گردانندگان امروز پرافتخارترین تیم ایران و آسیا شده‌اند و به جز حسین حسینی از بازماندگان کادر قبلی پیکان، مصطفی کارخانه، عباس برقی و داود آهنگری در این جمع قرار دارند و اتفاقاً حمید موحدی که پیش‌تر سابقه یک‌سال سرپرستی صنام را هم در کارنامه‌اش دارد، 2، 3 ‌سالی است که از سایپا یک تیم مدعی ساخته است. البته این اولین بار نیست که تقابل آنها اینقدر پراهمیت به نظر می‌رسد.

فصل گذشته در آخرین بازی دور رفت که التهاب پیکان در رقابت با گل‌گهر تازه‌وارد به اوج رسیده بود، این سایپا بود که در دوئل نیم‌فصل به پیروزی رسید و پیکان در آخرین بازی جام موفق به گرفتن انتقام و کسب قهرمانی شد.

برتری پیکان بر روی نیمکت

پیکان و سایپا به عنوان پرمهره‌ترین تیم‌های حاضر در لیگ، نقطه اشتراک بسیاری دارند. وابستگی به دو شرکت بزرگ خودروسازی و امکانات مالی قابل توجه این امکان را به دو تیم داده است تا برخلاف سایر تیم‌ها دغدغه‌ای بابت کمبود بازیکن احساس نکنند. حتی خیلی‌ها معتقدند ذخیره‌های دو تیم هم با تشکیل تیم مجزا می‌توانستند در زمره تیم‌های برتر لیگ فصل جاری قرار بگیرند.

تا پایان هفته یازدهم سایپا در مصاف با حریفان 2 بار تن به شکست داده است که پردیس قزوین و شهرداری همدان دو تیمی بودند که توانستند سایپا را ببرند، اما پیکان تنها باختش در ارومیه مقابل پگاه بوده است.

پگاهی که به عنوان یکی از اضلاع مثلث قهرمانی چشم به نتیجه پیکان - سایپا دارد. هر 2 تیم در خطوط مختلف دارای مهره‌های ارزشمندی هستند و حتی نیمکت‌نشینان 2 تیم نیز با ورود در هر لحظه از بازی، توانمندی بالایی در تغییر نتیجه دارند، اما آنچه که تا حدود زیادی برای پیکان دلگرم‌کننده و به لحاظ روحی اثربخش‌تر است، تجربه بیشتر کادرفنی و شخصیت تیمی آن است که نگرانی حریف را در پی دارد. سایپا اگر امروز خوب هدایت شود، پیکان روز سخت دیگری را تجربه خواهد کرد.

ترکیب احتمالی 2 تیم

پیش‌بینی ترکیب احتمالی پیکان و سایپا، کار چندان سختی نیست، چراکه هر 2 تیم بدون مصدوم و محروم، روبه‌روی هم می‌ایستند. سایپا در پست بازیساز، معروف را به کار می‌گیرد و در قطر او، عندلیب ظاهر خواهد شد.

 در صورت جواب ندادن عندلیب، میکائیل تاجر گزینه بعدی خواهد بود. انتخاب بازیکنان قدرتی دریافت‌کننده در میان سایپایی‌ها کمی سخت خواهد بود و باید دید موحدی چه بازیکنی را از میان رامین بابایی و علی سجادی در قطر فرهاد نظری افشار قرار خواهد داد. با وجود جای ثابت علیرضا نادی به عنوان سرعتی‌زن اول سایپا، حامد رضایی و عادل غلامی هم شرایط مساوی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی دارند.

لیبروی سایپا احسن‌الله شیرکوند است، همان بازیکنی که با سابقه همراهی پیکان و پس از چند سال دوری نمی‌خواهد از رقیب جوان‌تر و جانشین قبلی‌اش در تیم‌ملی (فرهاد ظریف) کمتر نشان دهد.برای پیکان، امیر حسینی وظیفه بازیسازی را برعهده دارد. محمد محمدکاظم در قطر پاسور حاضر خواهد بود.

محمد موسوی و محمد منصوری 2 بازیکن سرعتی پیکان هستند که داود مقبلی را هم در مواقع اضطراری در کنار خود دارند. در قطر قدرتی دریافت‌کننده حضور محمد ترکاشوند قطعی است، اما باید دید با صلاحدید کارخانه از میان حمید جعفری و آرش کشاورزی، کدام یک به عنوان بازیکن دوم به میدان خواهد رفت.

فرهاد ظریف در انتهای میدان با دریافت و توپگیری‌اش مانند شیرکوند می‌تواند نقشی اساسی در این بازی حساس ایفا کند. بدون شک نبض این بازی در دستان هنرمند امیر حسینی و سعید معروف قرار دارد که با سبکی مشابه هم در سایه توپرسانی موفق می‌توانند صحنه‌های زیبایی را در میدان خلق کنند.

 کارخانه: در پیروزی ما شک نکنید

مصطفی کارخانه با قاطعیت از پیروزی پیکان در بازی آخر نیم‌فصل می‌گوید: «ما برنده‌ایم، شک نکنید. سایپا تیم قدرتمندی است و از کادر فنی خوب و مربی فهیمی سود می‌برد، اما شخصیت قوی تیمی پیکان و روحیه بالای بازیکنان ما باعث می‌شود حتی به شکست قاطع حریف امروزمان فکر کنیم.»

کارخانه درباره شناختش از حریف گفت: «شناخت کافی از نوع بازی و مهره‌های حریف داریم و با آنالیز کامل بازی‌های سایپا خوب می‌دانیم که باید از کدام نقطه ضربه نهایی را وارد کنیم.» وی انتخاب یک داور قاطع و مدیر را از جمله راهکارهای پیشگیری از حاشیه‌های بازی‌های بزرگ خواند و عنوان داشت: «قضاوت مطلوب می‌تواند تمرکز تیم‌ها را برای انجام یک بازی خوب افزایش دهد.»

 موحدی: منتظر نتیجه تلاش 2ماهه هستیم

حمید موحدی، سرمربی سایپا شرایط پیکان را فوق‌العاده دانست و گفت: «من و شاگردانم انگیزه‌های بالایی برای بازی با قهرمان باشگاه‌های آسیا داریم و منتظر نتیجه 2ماهه کارمان در لیگ امسال هستیم.»

وی افزود: «خوشبختانه هم کادر فنی و هم بازیکنان، شناخت کاملی از حریف دارند که این موضوع کمک خواهد کرد تا با استراتژی دقیق به مصاف صدرنشین برویم.» موحدی، فاتح این بازی را تیمی دانست که بازیکنانش کمتر دچار اشتباه فردی و تیمی شوند. او در خاتمه وعده داد، تماشاگران شاهد یک بازی جذاب خواهند بود.

کد خبر 40511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز